Nieuws

Declaratiegraad en First time right declareren

“Get it right the first time” – dat slaat natuurlijk op veel dingen en voor heel veel mensen, maar ik wil in dit stukje even stil staan bij het declareren vanuit mijnCaress!

Billy Joel is meer dan alleen de Piano Man. Dat nummer staat sinds 2016 onafgebroken in de top 5 van de top 2000. Ook nieuwere generaties kennen dit geweldige nummer en kunnen waarschijnlijk het eerste deel meezingen (It’s nine o’clock on a Saturday, the regular crowd shuffles in, …). Ik denk dat de meeste, misschien iets minder jonge, mensen ook de volgende liedjes minimaal herkennen: She’s always a woman to me, Uptown girl, Goodnight Saigon, Leningrad en New York state of mind. Het zijn liedjes die positief in je hoofd blijven hangen. Het schrijven van dit stukje zorgt ervoor in ieder geval voor dat ik mijn de playlist waar ze in staan weer wat vaker draai.

Echter, er is een minder bekend nummer van Billy Joel wat de afgelopen maanden wat vaker in mijn hoofd bleef hangen. De titel is “Get it right the first time” (get it right the first time). Dat slaat natuurlijk op veel dingen en voor heel veel mensen, maar ik wil in dit stukje even stil staan bij het declareren vanuit mijnCaress!

Declaratiegraad en First time right declareren

De zorgaanbieders die mijnCaress gebruiken om geleverde zorg te declareren hebben een zeer hoge declaratiegraad, ook als je dat vergelijkt met andere leveranciers. Dat betekent dat vrijwel alle geregistreerde zorg succesvol gedeclareerd wordt. En dat geldt voor alle soorten debiteuren, voor zorgkantoren (WLZ), voor zorgverzekeraars (GRZ, paramedische zorg, enzovoort), voor justitie (forensische zorg) en zelfs voor gemeenten (WMO, JW). Daar zijn we enorm trots op. Echter de declaratiegraad zegt weinig over de moeite die het kost om iets succesvol te declareren. Daar komt Billy Joel, zonder dat hij zelf weet, om de hoek kijken. Hoe mooi zou het zijn om zoveel mogelijk geregistreerd zorg in één keer succesvol te declareren; Get it right the first time. Daar werkt PinkRoccade Care hard aan.

Wat hebben we al gedaan

We hebben bijvoorbeeld een heel stel controles die blokkerend zijn bij het aanmaken van een declaratiebestand naar voren gehaald. Regels worden nu ook gecontroleerd bij het draaien van de factuurvoorbewerking en resulteren daar in een waarschuwing. Dat betekent dat je eerder in het declaratieproces al een melding krijgt en kan oplossen, waardoor het later in het proces niet leidt tot een gelogde foutmelding en het niet declareren van deze geregistreerd zorg. En als je geregeld (dagelijks/wekelijks) een conceptfactuurvoorbewerking draait, dan krijg je de logmelding al heel vroeg te zien.

Een voorbeeld hiervan is de controle of de BSN gecontroleerd is. In het verleden werden cliënten bij het aanmaken van een declaratiebestand overgeslagen als deze controle niet was uitgevoerd. En als het bij een volgende declaratie opgelost is, dan was pas bij de volgende controle de controle van het identiteitsbewijs (WID).  Nu wordt er tijdens de factuurvoorbewerking een waarschuwing gelogd als de BSN niet gecontroleerd is en/of een waarschuwing als het identiteitsbewijs gecontroleerd is. Als die waarschuwingen op dat moment opgelost worden, dan levert dat later in het factuurproces geen overgeslagen regels meer bij het declareren. Het kost minder tijd en moeite om geregistreerd zorg te declareren en hiermee gaat het percentage van first time right declareren omhoog.

Hoe nu verder?

Hoe kan het percentage first time right declareren nog meer verhoogd worden? Onder andere door het voorkomen van problemen. De eerste stap daarbij is weten wat er regelmatig fout gaat. Als je weet wat er fout gaat, dan kan je op zoek gaan naar de maatregelen om het te voorkomen. Deze maatregelen kunnen bijvoorbeeld zijn het verduidelijken van landelijke regels (bijvoorbeeld GZSP-declareren eerder dit jaar) of beter standaardiseren van werkwijzen (bijvoorbeeld WMO/JW-regels voor gemeenten). Of, natuurlijk, het voorkomen van problemen en het verbeteren van het in- en overzicht in mijnCaress. Over het weten wat er regelmatig fout gaat komen we in de nabije toekomst bij je terug.

Openbare demo’s

Nu dit stukje het einde nadert valt het me op dat ik nog niks geschreven heb over de veranderingen in de wet- en regelgeving op 1 januari en 1 april. Dat komt denk ik mede omdat ik die al uitgebreid behandel in de druk bezochte openbare demo’s die ik elke 4 weken via Teams geef. Als daar nog vragen over zijn dan kun je natuurlijk altijd terecht bij ons Customer Care team.

Netwerkmodel iWLZ

Toch nog een opmerking. Er wordt al heel lang gewerkt aan het netwerkmodel in de iWLZ. In het kort betekent dat dat er geen opeenvolgende berichten meer uitgewisseld worden via VeCoZo, maar dat gegevens via een netwerk opgehaald kunnen worden bij bronregisters. Ik verwacht dat ik hier het komende jaar in een nieuwsbrief nog een keer op terug kom.

Ik wil afsluiten met het temperen van de verwachtingen van het netwerkmodel en dat (omgekeerd) koppelen aan een ander favoriet van mij. In eerste instantie zal het netwerkmodel een 1 op 1 vervanging zijn van de bestaande berichten. Dat betekent dat het technisch een veel modernere oplossing is. Maar de eerste jaren zal het nauwelijks voordelen opleveren voor de zorgaanbieders. Die mogelijke voordelen komen pas later. Het is voorlopig zeker nog niet, zoals REM voorspelde, “the end of the world as we know it” (the end of the world as we know it).

Paul Dam

Product Manager

Ander nieuws

Nieuw rapportage invoerscherm

Rapporteren is en blijft verreweg de meest gebruikte functionaliteit in het mijnCaress Medewerkerportaal. Omdat wij continu bezig zijn dit rapporteren zo simpel en gebruiksvriendelijk mogelijk te

Lees verder

Toch niet kunnen vinden wat je zocht?